بررسی بصری پوسترهای توریسم اروپا در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی پروژه گرافیک ارتباط تصویری

27 ژانویه , 2021 بازدید: 358 دسته: قیمت: 35000 تومان

چکیده
در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و گردآوری اطلاعات آن به شیوه‎ی کتابخانه‎ای می‎باشد، این هدف تعقیب می‎گردد که ویژگی‎های مهم بصری و تحلیل فرم‎های استفاده شده در پوسترهای گردشگری دهه‎های ۶۰ و ۷۰ میلادی اروپا، به منظور شناخت سبک و تکنیک طراحان پوسترهای گردشگری، به وسیله‎ی تجزیه و تحلیل علمی آن‎ها، بررسی شود.
مسلماً در شناساندن این صنعت به مخاطبین بسیاری از عوامل و ابزارها می‏توانند نقش آفرینی کنند و یکی از مهم‏ترین این ابزارها، رسانه‏های تصویری و در یک نگاه جامع‏گرایانه هنر گرافیک می‏باشد که در این پژوهش به نقش گرافیک در آشنا کردن جامعه با صنعت گردشگری و چگونگی تبلیغات به وسیله ابزار پوستر، که همواره به عنوان یک رسانه‎ی قوی و تاثیرگذار جهت اطلاع رسانی می‎باشد، در اوایل شکوفایی صنعت گردشگری اروپا پرداخته شده است.
همچنین در این پژوهش به بررسی مفهوم گردشگر و گردشگری، صنعت توریسم، تاریخچه‎ی گردشگری در ایران و جهان و بررسی جایگاه اروپا در زمینه تبلیغات گردشگری و کاربرد گرافیک در صنعت توریسم پرداخته شده است و بعد از جمع آوری نمونه‎های جامعه‎ی آماری، به بررسی و تجزیه و تحلیل علمی اطلاعات بصری آن‎ها که در بازه‎ی زمانی فوق طراحی شده‎اند پرداخته شده است. در این بررسی از ابزار محقق ساخته استفاده شده و نمونه ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات در این پژوهش طراحی پرسش‏نامه می‎باشد که در آن مجموعه‎ای از سوالات مکتوب شده و حول متغیرهای موضوع تحقیق جهت رسیدن به نتایج مورد نظر تنظیم شده است.
و در آخر ویژگی‎های بصری پوسترهای تبلیغات توریسم اروپا در بازه‎ی زمانی فوق، به عنوان تاثیرگذار افزایش گردشگری مشخص شده است و با بررسی‎های انجام شده می‎توان نتیجه گرفت که که عنصر غالب در آن‎ها تصویر و کلیّت بصری غالب شیوه‎ی بازنمایی پوسترها تصویرسازی می‎باشد و نقطه‎ی تمرکز طراحان این پوسترها بر روی تبلیغ مناظر یک منطقه بوده است و در زمینه‎ی ترکیب بندی، ترکیب بندی متقارن از سایر حالت‎ها با تفاوت معنی داری بیشتر هستند. از جمله ویژگی‎ برتر این پوسترها استفاده از نماد مشخص و چشمگیر در فضای آن می‎باشد و در بعضی مواقع نیز از فرم‎های انسانی تصویرسازی شده، تلفیق و استفاده شده است که باعث اثرگذارتر کردن پیام و جذب گردشگر (مخاطب) به خود شده است.
واژگان کلیدی: صنعت توریسم، گرافیک، گردشگری و گردشگر، پوستر.
فهرست مطالب

مقدمه ۱

فصل اول: کلیات پژوهش ۴
۱-۱ بیان مساله ۵
۱-۲ پیشینه پژوهش ۶
۱-۳ ضرورت و اهمیت پژوهش ۸
۱-۴ اهداف اصلی و فرعی ۹
۱-۵ سوال‏های پژوهش ۱۰
۱-۶ روش پژوهش ۱۰
۱-۷ روش جمع‏آوری اطلاعات ۱۱
۱-۸ کاربرد پژوهش ۱۲

فصل دوم: صنعت توریسم در ایران و جهان ۱۳
۲-۱ دیدگاه کلی نسبت به موضوع ۱۴
۲-۲ مفهوم گردشگری و گردشگر ۱۴
۲-۳ عوامل موثر در توسعه گردشگری ۱۶
۲-۴ انواع جهانگردی ۱۸
۲-۵ انواع جاذبه‏های جهانگردی ۱۹
۲-۶ اهداف جهانگردی ۲۱
۲-۷ نگاهی اجمالی به وضعیت کنونی صنعت توریسم ۲۲
۲-۷-۱ مزیت‏های اقتصادی و توسعه جهانگردی ۲۳
۲-۷-۲ توانایی‏ها و قابلیت‏های صنعت جهانگردی ۲۳
۲-۷-۳ قابلیت های بالقوه صنعت جهانگردی برای ایجاد اشتغال ۲۴
۲-۷-۴ اهمیت توجه به گردشگری پایدار و موقعیت جهانگردی در اقتصاد جهان ۲۵
۲-۷-۵ توسعه پایدار گردشگری ۲۶
۲-۷-۶ اهمیت به گردشگری پایدار و تاثیر آن بر اقتصاد جهان ۲۷
۲-۷-۷ نقش جهانگردی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه ۳۱
۲-۸ پیشینه جهانگردی ۳۴
۲-۹ جایگاه صنعت جهانگردی در ایران ۳۷
۲-۹-۱ وضعیت کنونی صنعت جهانگردی کشور و موانع عمده ی آن ۳۸
۲-۱۰ نگاهی به وضعیت کنونی گردشگری در ایران ۴۰
۲-۱۱ ایرانگردی از آغاز تا امروز ۴۴
۲-۱۱-۱ تاریخ گردشگری و فرهنگ در ایران ۴۵
۲-۱۱-۲ ایران قبل از اسلام ۴۶
۲-۱۱-۳ دوران مادها و هخامنشیان ۴۷
۲-۱۱-۴ دوران اشکانیان ۴۸
۲-۱۱-۵ دوران ساسانیان ۴۸
۲-۱۱-۶ جهانگردی در دوران بعد از اسلام ۴۹
۲-۱۱-۷ بررسی دیدگاه‌های سیاحان بزرگ از ایران در دوران قبل از صفویه ۵۰
۲-۱۱-۸ دوران صفویه ۵۳
۲-۱۱-۹ دوران قاجاریه ۵۹
۲-۱۱-۱۰ قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۶۵
۲-۱۱-۱۱ پس از جنگ تحمیلی ۶۶
۲-۱۲ کاربرد گرافیک در صنعت توریسم ۶۶

فصل سوم: بررسی بصری پوسترهای صنعت توریسم اروپا در دهه‎های ۶۰ و ۷۰ میلادی ۶۸
۳-۱ معرفی جامه‎ی آماری و چگونگی پژوهش ۶۹
۳-۲ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۶۹
۳-۳ نمونه‎ی پرسش‎نامه ۷۱
۳-۴ نمونه‎های تصویری ۷۳

نتیجه گیری ۱۰۹
۴-۱ ماتریس اصلی ۱۱۲
۴-۲ نمودارهای نتایج ۱۱۳

منابع ۱۱۹
شرح پروژه عملی: تبلیغات محیطی برای افزایش گردشگری ۱۲۲ 
فهرست جداول و نمودارها

جدول شماره ۲-۱: پیش‎بینی رشد گردشگری ۲۸
جدول شماره ۲-۲: تعداد ورودی گردشگر به کشور طی سال های ۱۳۴۸ الی ۱۳۸۵٫ ۴۲
جدول شماره ۲-۳: جایگاه و میزان درآمد حاصل از گردشگری ایران در بین کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۰۰ میلادی. ۴۳

نمودار شماره ۱ : قطع پوستر ۱۱۳
نمودار شماره ۲ : شیوه بازنمایی غالب ۱۱۳
نمودار شماره ۳ : عمق تصویر ۱۱۴
نمودار شماره ۴ : راستای غالب ۱۱۴
نمودار شماره ۵ : چگونگی ترکیب بندی ۱۱۵
نمودار شماره ۶ : عنصر غالب در پوستر ۱۱۵
نمودار شماره ۷ : چگونگی حروف به کار رفته ۱۱۶
نمودار شماره ۸ : حضور قانون نقش و زمینه، از قوانین دیداری گشتالت ۱۱۶
نمودار شماره ۹ : پیام بصری غالب در پوستر ۱۱۷
نمودار شماره ۱۰ : بررسی فضای مثبت و منفی پوستر ۱۱۷
نمودار شماره ۱۱ : وضعیت نمادگرایی ۱۱۸
نمودار شماره ۱۲ : در صورتی که از عکس استفاده شده، کاربرد آن ۱۱۸

35000 تومان – پرداخت
با توجه به اختلالات اخیر اینترنت در صورتیکه در موقع پرداخت آنلاین با خطا مواجه شدین با شماره 09357975577 از طریق تلگرام در تماس باشید.

آخرین فایل ها

تماس با ما

تماس تلفنی - 09357975577

برگشت به منوی تماس ها

ارتباط از طریق واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها